Norrmän är ett ungt folk som tror…

Gjorde i helgen en av mina många helgturnéer som musiker i Norge. Den här gången i Songe, Mysen och Greåker (Fredrikstad). Samtidigt gick VM på skidor och jag fick se slutspurten när Peter Northug vann 30 km. TV-kommentatorerna var i extas.  Till och med en del norrmän tycker att det går för långt med den nationella stoltheten mellan varven. Men visst är de otroliga på skidor. Det är bara att gratulera. Skönt ändå att en svensk vann Vasaloppet.

Norrmännen är fortfarande negativa till EU. De har fisken och oljan och dessutom alla de ekonomiska relationer med EU som de behöver. Men på sikt hoppas jag att de går med. Det blir ett konstigt EU om inte norrmännen och islänningarna ansluter.  

Dessutom behövs norrmännens framtidstro. Eller som Björnstierne Björnson en gång sa:  – Norrmän är ett ungt folk som tror och svenskar är ett gammalt folk som tvivlar…

3 svar to “Norrmän är ett ungt folk som tror…”

  1. Per Danielsson Says:

    Spännande att du börjat blogga. Snyggt upplägg dessutom! Och frågorna du tar tag i känns angelägna. Att försöka fånga upp den lilla människans situation och bli en röst för henne!

  2. Kristina Says:

    Hejsan!
    Tack för igår!! Det var trevligt!
    I dag har jag varit på genrep av Jesus Christ Superstar i Släps kyrka.
    Två musikaliska upplevelser på två dagar, vilken tur jag har!
    Hade faktiskt glömt hur fin Omkring tiggarn från Luossa var!
    Lyssnade på den innan jag blev kristen, men då betydde den inte så mycket..
    Lycka till i eu-valet!
    Vet inte om jag kan bidra på något sätt men om du hittar en uppgift för mej så finns jag här,
    dock inte som politiker,,,
    kanske som förbedjare???
    Kristina i Vallda Församling!

  3. Harald Says:

    Norge trenger EU.
    Kanskje EU trenger Norge?

    Vi kommer nok……..
    Trenger bare litt mer tid enn resten av Europa.
    Norge må være med i EU for å være fullverdige medlemmer i det demokratiet vi tross alt er en del av.

Kommentera

