Snart tystnar musiken

Inlägg i fildelningsdebatten


broken

 

SvD har idag en intressant artikel om den nya fildelningslagen. Upphovsrätten för författare, tonsättare, filmskapare är grundläggande för liberaler. Den som har skapat ett verk har också rätten att få ersättning när det publiceras för offentligheten. Det är för mig som låtskrivare helt självklart. Ändå vet jag att noter kopierats i årtionden och skivor kopierats över till kassetter och CD lika länge. Jag har aldrig varit särskilt sur för det och inte ens agerat mot det (utom genom en och annan debattartikel) eftersom musiken har spridits på det sättet och genererat konserttillfällen.

 

Det som är tråkigt idag är att upp- och nerladdning på internet är så omfattande att skivbutikerna tvingas slå igen och artisterna/skivbolagen förlorar möjligheten att investera i nya inspelningar.

 

De som har skapat och producerat material har dyra kostnader och bör få möjlighet att hämta igen ersättning för fortsatt verksamhet. Det sker normalt genom försäljning. Därför behöver vi lagar som förhindrar olaglig nedladdning likaväl som vi behöver hastighetsbegränsning på vägarna. Alla kör inte lagligt men många tänker sig för och de allra flesta försöker hålla sig inom gränserna.

 

Men Internet är en stor kraft hos unga. Den har tagit oss in i framtiden och fildelningen ser inte ut att kunna hejdas. Dessutom är det häftigt hur en låt som skapas i Sverige kan skickas till exempelvis Japan via internet och spelas där.

 

De lagliga tjänsterna för fildelning bör därför göras mer användarvänliga. Studier visar att de illegala pirattjänsterna är betydligt lättare att använda än de lagliga tjänsterna.

 

Men det finns goda exempel, som Spotify där man kan gå in och lägga upp hur mycket musik man vill gratis. Man laddar inte ner så att det hamnar på datorn, har den inte på USB och kan inte skicka den vidare. Man har sitt eget konto som är gratis. Upphovsmannen får ersättning genom den reklam som visas.

 

Ipred-lagen behövs men de rättsliga åtgärderna bör samtidigt stå i rimlig proportion till brottet.

 

Jag tror att människor även i framtiden vill ha ny, välproducerad musik av sina favoritartister.Om det skall bli så är upp til dig och mig.

 

Roland Utbult

8 svar to “Snart tystnar musiken”

  1. Peter Says:

    Fildelning är ett brott. Men en del av problemet är ju bland annat då politiker (du kan säkert fler exempel än jag) går ut och säger att polisens uppgift inte är att jaga enskilda fildelare utan att komma åt de stora bovarna.
    Det sänder ett budskap till folket som säger: ”det är olagligt, men vi kommer inte att sätta dit er”.

    Nu kommer IPRED och situationen förändras, men det kommer fildelningen också att göra. Jag tänker på ”Oneswarm” till exempel.

    Personligen tror jag att de flesta fildelarna vill vara lagliga. Därför tror jag att du är helt rätt ute med ditt resonemang. Det behövs enkla sätt att fildela.
    Vad hände till exempel med STIMs förslag på en licens för att ladda ner musik?

  2. Gustav Fransson Says:

    Vad jag tycker i frågan är kanske inte så elevant för tillfället, men det finns en annan aspekt som jag tycker är spännande.. Den kommersiella musiken mer eller mindre sprutar ut musik som spelas mycket på våra vinstdrivande radiokanaler.. Ju mer folk laddar hem, desto fler måste slå igen och då kanske man kan komma tillbaka till den tid då det gjordes bra musik. Ett exempel som jag tycker är lite läskigt är att det idag finns 8 deltävlingar av melodifestivalen, säkerligen bara för att tjäna pengar och trots det använder man sig inte ens av riktiga musiker. Det har blivit så lätt för varje person att spela in högkvalitativ musik på sin dator och det har blivit ett substitut för musiker och då hjälper det inte hur mycket skivor man än säljer, musiker gynnas inte ändå.

  3. Stanley Almqvist Says:

    Inte bara musiker och filmare drabbas. Alla upphovsmän utnyttjas otillbörligt.

  4. Olof Utbult Says:

    Använder Spotify – fantastiskt bra gratistjänst och laglig dessutom.
    Håller med dig helt och fullt Roland. Fortsätt så!

  5. Enok Dencker Says:

    Hej fra Norge

    Eg e stor fan av deg og fler musikere som lager kvalitets musikk og oppløfter min ånd.

    Jeg ser med undring hvor problemet blir stadfestet til og med i din egen blogg. Loven må følges det bør ikke være en del av debatten, å følge loven bør være naturlig for alle mennesker. Loven skal være til det beste for folket, og det inkluderer både fildelere og musikere. Altså spiller fildelere og musikere på samme lag. Hvorfor ikke holde fast på den inkluderende tanken, la meg forklare:

    I mange år har denne striden pågått, men selve striden burde aldri ha oppstått i det hele tatt. Jeg mener at stridens opphav ikke er fildeleres ønske om gratis musikk, men handler om kommunikasjons svikt. En konflikt handler om at 2 parter ikke viser vilje til løsning. Om musikerne hadde gått til fildelerne og ikke til politikerne ville nok fildelerne bydd på både kaffe og kaker. 😀 På rekordtid hadde man kommet til en avtale som både fildelere og musikere hadde tjent penger på. Det som da hadde skjedd er at musikerne hadde fått glede av fildelarna sine data kunnskaper til geniale løsninger og hadde ikke blitt sett på som gamle dinosaurer som de fremstår idag. CD og DVD mediet er på vei ut av markedet, DRM kopibeskyttelse er på vei ut. Markedspris er hva kunden er villig å betale, mennesker blir trøtte når både god og dårlig musikk har samme pris i plate-butikken. Spør heller hva kunden ønsker å betale for din musikk, og Roland hos meg får du FULL PRIS. Bare la meg slippe å kjøpe musikken på en cd eller ha den bare på data maskinen eller internett. La meg få bestemme hvordan jeg bruker musikken din i hverdagen (mobil telefon, mp3 spiller, som bakrunnsmusikk til playstation 3 spill, til og med i bilstereoen bruker jeg minnepinne/kort ingen CD i bilen på flere år nu og jeg savner den ikke heller).

    Hvorfor, skal denne konflikten fortsette, du ser vel at her blir bloggen din brukt (av andre) til å gjøre fildelere smartere og konflikten øker. Hvem skal bli den første til å si: STOPP! Jeg vill ikke se fremover til ett liv i konflikt, jeg vil løse denne konflikten idag og ikke neste år.

    Må Jesus la sitt åsyn hvile på deg og gi deg fred, og må du bli den første som omfavner en fildeler på fremsiden av alla tidningar. Amen.

  6. Pär "PeGe" Gustafson Says:

    Håller HELT med. Fildelarna ”rättfärdigar” sin stöld med att De Stora Bolagen (-Musik, -Film, m.m.) ändå tjänar så stora pengar & är ett gäng girigbukar, som ändå klarar sig… Det kanske på sätt&vis har korn av sanning i sig, men de väljer ändå att blunda för det faktum att dagens musiker är denna tidens underklass. Filmskapare, kompositörer & musiker har idag SMÅ möjligheter att leva på sitt skapande. Har svårt att tänka mig att De som blev dömda i Piratebay-målet, sade till den bensinstation-ägare som de tankade bensin hos -påväg till domstolen-, att Ditt bolag tjänar så stora pengar ändå, så jag tänker inte betala för det jag tankat. Pumpen finns ju här & det gick utmärkt att tanka, och jag anser att bensinen borde vara gratis…den finns ju nästan överallt… Aller att de fildelare som TAR upphovsrättsskyddat material på nätet, tänker i ICA-butiken att: idag vill jag ha mjölk & bröd… Hmmm: det finns ju här…bara att plocka ”på” sig. Har ingen lust att betala idag. ”Hörru Kassörskan: Jag tar med mig lite mat hem. Ni har ju massor & ICA tjänar ändå så bra, så Tjingeling, Nu går jag med min gratismat!!”… Helt horribelt!! || Vi kanske borde Lobb:a mer mot STIM & Regering, för Licencen STIM pratat om… Och se till att lägga upp listor hos Bredbandsleverantörerna vilka som skaffat licens. De går fria vid kontroll… De andra INTE. Proportionerligt & Rimligt straff för De som ej är lagliga, men ändå så påtagligt att det är avskräckande… || (PS: Jag kommer Rösta på Dig Herr Utbult! Likaledes min Hustru. Hoppas Du får Utrymme att jobba för dessa frågor också! DS.) || PEACE!! //P.G.

  7. Pär "PeGe" Gustafson Says:

    Håller Helt Med Roland Utbult, alltså. //PG

  8. Ytterligare en Utbult Says:

    Fildelning är inte i sig olagligt. Det är enbart olagligt om materialet är upphovsrättskyddad och upphovsrättsinnehavaren motsätter sig spridningen. Läs gärna på om GPL eller CC.

    Det är inte heller stöld: om jag kopierar någons ett matrecept så går det knappast och säga att jag stulit det. Personen har ju kvar receptet! Jag har däremot kopierat det. Det må vara ett brott men det är per definition inte stöld.

    Men detta är egentligen bara detaljer: ni missar den stora poängen. Låt mig citera Ola Larsmo:

    ”Är internet bara sladdar som ägs av ett telekomföretag är det en sak. Är nätet vår nya offentlighet är det något helt annat. I svenska medier envisas vi med att hela debatten skulle handla om ”rätten” att tanka musik gratis. Jag törs knappast tänka på vilka andra demokratiska värden som rinner ut i slasken medan vi debatterar copyright.”

    Jag känner genuint goda människor som aldrig kopierat något i hela sina liv men som ändå motstätter sig IPRED och liknande av denna anledningen.

    Jag personligen är mot IPRED och liknande för att det kränker den personliga integriteten. På samma sätt som jag är mot att Posten skulle tvingas öppna alla brev för att försäkra sig om att ingen skickade knark eller piratkopierade dikter inuti. Jag antar att ni allihopa är för att Posten öppnar alla brev eller..?

    Hälsningar: släkten är värst

    PS. Är det någon här som minns kassettavgiften? Det är pengar som artisterna tjänar på oss alla utan att ha gjort sig det minsta förtjänta av pengarna. Jag bränner mina grejer på en dvd och måste betala ~5 spänn till artister, tecknare och skådespelar för att jag gör det. Inte hör jag någon artist klaga över att detta systemet är orättvist.

Kommentera

