Del av något större än mig själv

Glob med flaggor

Hemma igen från Norrbotten. Fyra konserter på en helg. Långa avstånd mellan städerna. Vad var det som gjorde att jag inte ens kom på tanken att detta var slitsamt eller tråkigt.

Framförallt handlar det om mötet med andra människor. I dessa möten skapas ett sammanhang där varje person är en viktig del. Att mina sånger bygger en bro mellan mig och mina lyssnare.

Skellefteå Pingstkyrka söndag förmiddag 17 maj. Temat är mission. Inget annat land har sänt ut så många missionärer som Sverige. Min syster är en av dem. En man går mot slutet av gudstjänsten fram till korset och lyfter händerna. Han ropar: – Jag kom hit tom, nu går jag härifrån förvandlad!

Han säger att sångerna varit med och lyft honom denna förmiddag. Han tackar Gud. Jag inser att jag är en del av något som är större än mig själv.

Det är lätt att i en global värld känna sig liten och obetydlig. I mötet med varandra kan vi växa som människor. Och få andra att växa. Det har missionärerna lärt oss.    

Roland Utbult, musiker

4 svar to “Del av något större än mig själv”

  1. Sionsdotter Says:

    Underbart, när man känner det,..

  2. Sissel Borgersen Says:

    Du er fantastisk Roland, dine sanger gjør noe med meg. Har i måneder nå spillt en sang HVER morgen ,det er sangen,Han er en forståande gud,
    den teksten er min start på dagen, takk Roland for den fine sangen og dine mang andra sanger gitt deg av Gud.

  3. Lena Norberg Says:

    Det är sant, som jag skrev innan. Dina texter är lika aktuella nu som för 25 år sedan.

    Andra aspekter och infallsvinkar.

    Just spelar jag för grannskapet!

    Hallejuja!

  4. Andreas Holmberg Says:

    Långa avstånd mellan städerna? Va? Norrbotten har ju Norrlands närmaste avstånd mellan städerna (3 mil mellan Lule och Boden, 5 mil mellan Pite och Lule – OK, 11 mil mellan Lule och Haparanda, men vaddå?).

    Fast du kanske var i Kiruna oxå? OK, men Kiruna ligger faktiskt i Lappland 😉

    Hälsingar från gammal lulebo

Kommentera

