På väg till Erikshjälpen…

Poor child

Efter nio år på Göteborgs Räddningsmission avslutar jag min tjänst och börjar en ny tjänst som kommunikatör på Erikshjälpen med början 10 augusti.

Jag har haft nio fantastiska år på Räddningsmissionen då jag bland annat har lärt mig hur man möter människor i utsatta situationer. Det handlar om att se människan först och inte missbruket. Det handlar om att inte tänka ”stackars människor” utan istället använda sin inneboende medkänsla för att kunna hjälpa. Det handlar om att möta människor med respekt och se varje människas okränkbara värde oavsett hur det har gått i livet.

Göteborgs Räddningsmission gör ett enastående arbete bland hemlösa, missbrukare, personer med psykiatrisk problematik och barn som har en mamma eller pappa som sitter i fängelse.

Erikshjälpens arbete har både en nationell och internationell prägel och bedriver utvecklingsprojekt i ett 30-tal länder. Målsättningen är att ge barnen en chans att förverkliga sina drömmar om framtiden. Därför prioriteras insatser med skolgång, mat och hälsovård. Men ibland handlar det om att snabbt vara på plats när katastrofer inträffar.

Jag ser fram emot att bli en del av Erikshjälpens arbete  som jag vet har ett grundmurat förtroende hos det svenska folket. Det förtroendet vill jag vara med och vårda och utveckla framöver eftersom allt internationellt och nationellt hjälparbete bygger på just förtroende.

Facebookgruppen ”Ge liv åt barns drömmar!” samlar personer som känner starkt för barn i utsatta situationer runt om i världen och här hemma. Välkommen med!

Mer om Erikshjälpen finns på: www.erikshjalpen.se

Kolla också in den här filmen om Anthony och gatubarn i Nairobi. Jag tycker att den är gripande. Filmen är ett exempel på Erikshjälpens arbete: http://svtplay.se/v/1554293/radiohjalpen/erikshjalpens_arbete_for_gatubarn_i_nairobi?cb,a1364145,1,f,103517/pb,a1364142,1,f,103517/pl,v,,1552077/sb,p103517,1,f,-1

Roland Utbult

Ett svar to “På väg till Erikshjälpen…”

  1. Sissel Borgersen Says:

    Hei, synes det er ganske utrolig hva du gjør for mennesker på verdensbasis
    Roland….Må Herren velsigne deg rikelig i din tjeneste…!!

    Alle dine sanger er så flotta.

    Stå på…

Kommentera

