Konsten att lyssna!

En dag åkte jag ut till ett boende för hemlösa i Göteborg, ett lågtröskelboende för personer som behöver akut hjälp för att de skall slippa ligga i trappuppgångar, i ett tält i skogen eller i ett övergivet bilvrak. Jag var där för att äta lunch med några av gästerna. Jag satte mig bredvid en person och sa:

– Hej, jag heter Roland Utbult, jag kommer från Öckerö men bor i Uddevalla.

Han svarade:

– Och…

– Ja, jag heter Roland Utbult och jag tänkte att det kunde vara roligt för dig att lära känna mig.

– Och…

Sedan kom vi inte längre. Det var tvärstopp.

Jag kan förstå honom. Han var trött på ord från personer som han inte hade någon djupare relation till.

På ett läger i tonåren lärde jag mig ett uttryck som jag sedan aldrig har glömt: ”Det betyder mycket vad du säger, mer vad du gör men mest vad du är.”

Det ordspråket säger något om hur viktigt det är att lyssna. Ofta pratar vi mycket så att den andre inte kommer till tals. Vi torgför vår åsikt som den allena rådande. Jag tror mer på att först lyssna och bilda sig en uppfattning om hur den andra personen tänker. Sedan kan man gärna framföra sin åsikt. Och något som ingen kan ta ifrån mig som människa är att få uttrycka min uppfattning i en fråga: – För mig är det så här…

I alla samtal tycker jag att det är viktigt att komma vidare. Det handlar om att respektera personer. Det är en sann konst att kunna lyssna, framföra sin åsikt och efter samtalet kunna gå vidare med bibehållen respekt för varandra. Om jag ska vinna människor för min uppfattning så måste jag få dem med mig.

Göran Hägglund, Kristdemokraternas partiledare, gör nu en  ”köksbordsturné” runt om i Sverige.  Han skriver om det i Aftonbladet. Jag tror att det kommer att bli succé och en spännande upplevelse, inte minst för Göran själv. Bland ”verklighetens folk” finns det fantastiskt många spännande berättelser att lyssna till.

Ett svar to “Konsten att lyssna!”

  1. Morgan Says:

    Det gäller att lyssna och ta intryck och vara beredd att ändra, så det inte bara blir lyssna men åsikterna är näst intill omöjliga att ändra.

Kommentera

