Tre hjärtefrågor

Här kommer tre hjärtefrågor för mig inför valet till riksdagen 2010. Mitt politiska engagemang har sina rötter i mitt sociala arbete. Det handlar om mer än tio år i en verksamhet bland missbrukare, hemlösa och barn till fångar i Göteborg. Därefter arbete i en organisation med inriktning på nödlidande barn  i ett 25-tal länder runt om i världen. Det har lärt mig hur man möter människor i utsatta situationer. Därför går hela min personvalskampanj under rubriken ”SE MÄNNISKAN”.

Kristdemokraterna är det parti som visar störst intresse och engagemang när det gäller socialt arbete i Sverige och i världen. Jag är glad och stolt att få kandidera till riksdagen för Västra Götaland västra/Bohuslän i årets val söndagen den 19 september.

Familjen i fokus

Jag menar att familjen idag är ännu viktigare än den varit i tidigare generationer. Perfekta familjer och felfria föräldrar existerar självfallet inte. Men trots sina brister är familjen den viktigaste byggstenen i vårt samhälle. I relationen till dem som står oss närmast skapas grunden för vår trygghet.

Barns och ungdomars rättigheter

Alltför många barn och ungdomar far illa på olika sätt. Skyddet för barn och unga behöver stärkas. Samhällets gemensamma ansvar för barn som befinner sig i svåra situationer behöver betonas ytterligare.

Motverka den sociala utslagningen

Social utslagning förekommer i alla åldersgrupper. Därför är det viktigt att i tid se problemen, öka de förebyggande insatserna och sätta in åtgärder där behoven finns.

Roland Utbult (KD), kandidat till Riksdagen 2010

http://www.kryssautbult.nu/index.html

Kommentera

