STOCKHOLM

 

Jag vet inte vad det var som gjorde att jag började skriva en sång om Stockholm. Det är 500 km dit och jag är där ett par gånger per år. Kanske var det Billy Joels ”New York State of Mind” som tände gnistan. Jag har alltid gillat Billy Joel och när jag hörde honom sjunga sin låt, tillsammans med Bruce Springsteen, i samband med Rock and Roll Hall of Fame Concert i början av januari så hände något.

Men jag tror att det sitter djupare än så. Stockholm är vår huvudstad och det är en av världens vackraste städer. Min känsla av litenhet den första gången när jag kom till huvudstan för att göra min första skivinspelning 1975 har förbytts i sann kärlek och ödmjukhet. Jag är en del av något som är större än mig själv. Stockholm är en del av mig och jag är en del av Stockholm.

I mars trädde jag in i studion på S:t Eriksplan 1 och mötte för första gången Roger Krieg, ägare av studion, musiker och en bländande inspelningstekniker. Med mig hade jag Anders Widmark, piano, Olle Steinholtz, kontrabas och Mikael Wikman, trummor.

Tillsammans gjorde vi min nya komposition ”Stockholm” och resultatet blev något som jag för alltid kommer att vara otroligt glad och stolt över.

Kommentera

