Möten i ögonhöjd

Jag fick häromdagen en inbjudan till en vårfest för gästerna som kommer till nattkaféet Trappa Ner på Storgatan i Göteborg. Det är hemlösa,  missbrukare och personer med psykiatrisk problematik som kommer dit.

Det var Wasti Solomon Sehlin, föreståndare på kaféet, som ringde mig. Hon sa att gästerna där frågade efter mig och ville att jag skulle komma. Jag tackade JA av hela mitt hjärta.

Jag vill slå hål på några uttryck som vi ofta använder när vi talar om hemlösa.  Uttryck som jag menar är förlegade och missvisande:

De svaga. Under mina år i Göteborgs Räddningsmission insåg jag att dessa personer ofta var oerhört starka som individer. De hade ju faktiskt överlevt ett helvete oavsett om det gällde drogmissbruk eller psykiatrisk problematik. Därför använder jag aldrig uttrycket ”svaga” om dessa personer.

Människor i samhällets utkanter. Ofta används det här uttrycket när man talar om missbrukare eller hemlösa. Det här uttrycket menar jag är ett feltänk. Dessa personer, oavsett vad de gått igenom, ska vara en del av vårt välfärdsbygge, de ska inte hållas utanför eller i utkanten av samhället.

Den lilla människan. Vi hör ofta det här uttrycket och jag har förståelse för att det används eftersom det blivit så vanligt. Men för mig är detta ord som förminskar individen. I Göteborgs Räddningsmission använde vi  uttrycket ”mötas i ögonhöjd”, det säger något om att alla har samma, okränkbara värde.

Jesu liknelse om den barmhärtige samariern är en enastående beskrivning av den utgivande kärleken som inte kräver något tillbaka. Det visar också att handlingar trots allt är viktigare än ord.

Roland Utbult

2 svar to “Möten i ögonhöjd”

  1. Ann-Britt Björk Says:

    ”Mötas i ögonhöjd” vilket underbart uttryck.. Detta gäller alla möten mellan människor. Alltför ofta sker kontaktetr mellan människor uppifrån..eller underifrån..
    Ingen ska behöva vara rädd för att möta en annan människa..Vem har fått fullmakt att se ned på en medmänniska..
    Jesu förebild är relevant också idag.. Han mötte människor i ögonhöjd..eller under ifrån… Finnas otaliga exemmpe på detta i Bibeln..
    Ett skakande och gripande drama finns på Youtube – Lifehouse Everythings- drama – Finns på min FB-sida.. också..
    Tack för fröna du sår Roland U.

  2. Metronyx Says:

    Det här var en av de finaste saker jag läst på länge. Det är viktigt för oss som haft turen att inte hamna i misär att tro att livet är så svart eller vitt. Ibland är det så grymt att det är en serie av omständigheter som avgör var vi hamnar i livet.

Kommentera

