Yeah, and I´m a good singer too!

I slutet av 1980-talet turnerade jag med mitt norska band som förband till Philip Bailey, sångaren i Earth, Wind & Fire. Vi reste runt i Skandinavien och eftersom Earth, Wind & Fire är ett av världens mest legendariska band så får man väl förstå att musikerna kring Philip Bailey hade vissa nycker. Låt mig ge ett exempel: En del av dem var rejält storväxta och på hotellen skulle de absolut ha vars en dubbelsäng att sova i! Men när de spelade förlät man allt. Det var ett otroligt bra band och Philip var en fantastisk sångare. 

Den amerikanska stilen skiljer sig ju markant från vår skandinaviska. När vi får beröm så brukar vi svara: ”Äsch, det var väl inget särskilt” eller ”Tack, men jag tycker inte att det var så bra egentligen”.

Jänkarna agerar annorlunda. Kanske har vi något att lära oss av det. Jag minns ett tillfälle när vi kom till Ålesund på nordvestlandet i Norge. Vår norske keyboardist Trond Helgerud ville ge den amerikanske pianisten beröm.

– Jeg syns att du er en kjempego pianist, sa han.

Amerikanen svarade blixtsnabbt:

-Yeah, and I´m a good singer too!

/Roland Utbult  www.utbult.se

Kommentera

