KICK OFF I RIKSDAGEN

Det här är min första blogg från arbetet i riksdagen för KD. Det kommer att bli många fler under den mandatperiod som ligger framför. Med folkets stöd i ryggen, hela 2.709 personröster (kryss) i valkretsen Västra Götaland västra/Bohuslän och runt 4.000 personer i hela Västra Götaland kan jag känna mig stark och frimodig i debatterna. Dessutom kommer jag att motionera kring de frågor som är viktiga för mina väljare och för vår del av Sverige. Det gäller att redan nu fundera på viktiga frågor som kan resultera i olika motioner.

Första dagen var det så kick off. Vi träffades på Myntkabinettet i Slottsbacken i Stockholm. Allt startade med fotografering av hela den nyvalda riksdagsgruppen.

En kick off är en kick off och en blogg är självklart inte rätt forum att tala om vad vi kristdemokrater internt samtalat om som viktigt under den närmaste tiden och under mandatperioden. Men jag kan ju säga så mycket som att valresultatet naturligtvis var uppe till samtal och även funderingar inför framtiden. Och den kristdemokratiska politiken kommer att bli att räkna med, det är jag övertygad om.

En fråga som ska avgöras närmaste veckan är vilka utskott varje ledamot ska hamna i. Dels som ledamot och dels som suppleant. Själv önskar jag hamna i bl.a. socialutskottet eftersom jag har ett starkt socialt engagemang. Men det finns fler utskott av intresse så det blir spännande att se var man hamnar, om de önskemål man lämnat in blir tillgodosedda.

Nu dröjer det några dagar innan upprop och riksdagens högtidliga öppnande med kungen och drottningen i högsätet. Jag återkommer om det.

Roland Utbult (KD)

5 svar to “KICK OFF I RIKSDAGEN”

  1. Carina Lassestig Says:

    Grattis igen, så kul när det kommer bra människor i Riksdagen, det behövs verkligen, härligt att du säger att du skall jobba med vad folket önskar…Lycka Till

  2. Björn Arne Rosland Says:

    Er norsk, men bor i Ed i Dalsland. Tidligere fylkessekretär for Kristelif Folkeparti i Norge. Har fulgt KDs valgkamp. På mange steder har de värt helt fravärende. Hos oss minket partiet med nesten 50%. Tror KD generelt må ha en mer offensiv holdning,- ikke minst ute i län og kommuner.

    Önsker partiet alt godt i tiden som kommer. Og håper å se et mer offensivt og handlekraftig parti.

  3. Bosse Landestedt Says:

    Lycka till Roland.
    Det skal bli intressant att följa din blogg. Jag tror att jag kanske kan lära mig lite om politik som inte har varit min prioritet tidigare.

  4. Johanna K Deucher Says:

    Jag kommer följa din blogg Roland! Ser fram emot att lära mig nya saker och att bli inspirerad inför framtida uppgifter inom politiken. Om Gud vill. Guds frid!

  5. anna-stina skog Says:

    Gud Välsigne dig Roland Utbult!!!
    Grattis!!!

Kommentera

