Första veckan i riksdagen…

Så går första veckan i riksdagen mot sitt slut. Samtidigt är det så att en riksdagsledamot ska vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, varje dag, året om.

Bland intrycken denna vecka är naturligtvis uppropet i måndags liksom ett fantastiskt högtidligt öppnande på tisdagen med kungaparet, kronprinsessan Viktoria och prins Daniel. Många kommer ändå främst att minnas tisdagen som den dag då Sverigedemokraterna lämnade Storkyrkan mitt under predikan.

Alla vi riksdagsledamöter har sett fram emot utskottsplaceringarna, något som i högsta grad avgör vilken insats jag kan göra i Sveriges Riksdag för mina väljare och andra på Västkusten, i Sverige och världen. Igår blev det klart. Jag hade önskat mig bl.a. socialutskottet och kulturutskottet och blev placerad i båda dessa som ersättare för Anders Andersson respektive Andreas Carlson. Det betyder att vi delar upp arbetet i de olika utskotten och tar hand om olika områden. Det känns utmanande och inspirerande för mig som ny ledamot att ta mig an uppgiften tillsammans med två bra lagspelare.

Det tar tid att hitta i de olika gångarna i Riksdagshuset och det finns många spännande upptäckter. Som när jag såg den stora målningen av Lars Olsson från Herrestad. Han kommer från samma församling som jag i Uddevalla och var bondeståndets talman 1809-1818, alltså för ganska exakt 200 år sedan. För en stund upplevde jag historiens vingslag.

Roland Utbult (KD)

Riksdagsledamot

2 svar to “Första veckan i riksdagen…”

  1. Göran Walter Says:

    Wow, 24timmarsriksdagsmannen – du får väl göra som 24timmarsmyndigheten gör på sin webbplats: 24-timmarsmyndighetens webbplats är stängd för tillfället.
    Våra ordinarie öppettider är vardagar 08.00 – 18.00
    🙂
    Eller skaffa dig en svarare som Telias ‘Fråga Eva’ eller Ikeas ‘Fråga Anna’. Bara några förslag från en gräsrot.

    Bra jobbat KD/MVH/GW

  2. Malin Gremyr Says:

    Roligt att du kom in Roland Utbult!
    Jag är själv med i KD i GÖteborg och har senaste tiden läst Gellert Tamas bok om flyktingarnas och speciellt flyktingbarnens situation i Sverige. Hoppas att detta är något där du kan vara med och driva en linje för ”ett mänskligare Sverige”. Den nuvarande situationen gör mig mörkrädd. Lycka också till med allt nytt!

    Mvh Malin

Kommentera

