Mitt tips på ny (s)-ledare

Det uppstår automatiskt en kris när ett parti tappar stort i ett val.  Partiledaren ifrågasätts liksom övriga tongivande ledare. Ännu viktigare – värderingarna prövas, till och med de grundläggande värderingar som drivit partiet framåt i decennier. Men eftersom samhället förändras så måste också partiet förändras på olika sätt. Vi läser om det i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten m.fl. tidningar.

Detta har hänt i mitt eget parti Kristdemokraterna. Efter ännu en nedgång i väljarstödet (5,6% i årets val) så är det inte så märkligt att både partiledaren och vårt politiska budskap diskuteras internt och i media. Den 17 december kommer vår ”framtidsgrupp” att ge en analys av valresultat och hur vi ska gå vidare. Den analysen är jag mycket nyfiken på eftersom den kommer att få betydelse för hur jag själv formulerar vad jag vill med Kristdemokraterna.

Det som skiljer oss från Socialdemokraterna är att de under decennier har varit ett statsbärande parti i Sverige. Med sin storlek blir krisen mer omfattande. Många (s)-politiker lär få se sina positioner vackla.

I det läget behövs också en person som kan ”bära” och ena partiet. Efter att ha rört mig i riksdagen ett par månader och dessutom lyssnat på debatterna i kammaren så är mitt tips givet: Sven-Erik Österberg, 55 år, riksdagsledamot från Västmanland och gruppledare i riksdagen för Socialdemokraterna. Han har en vass tunga utan att vara direkt otrevlig. Han har en facklig bakgrund och verkar ha stöd i stora delar av (s)-rörelsen. Med Sven-Erik Österberg vid rodret tror jag att det socialdemokratiska partiet kommer att hitta sin riktning igen. Om det betyder att man återtar sin position i svensk politik får framtiden utvisa.

Roland Utbult (KD)
Riksdagsledamot

Kommentera

