Med Tranströmer som medresenär

Idag har det stora hänt. ÄNTLIGEN!!! Min ständige medresenär Tomas Tranströmer har erhållit Nobelpriset i litteratur! Läs om det i bl.a. Svenska Dagbladet, Expressen, Dagen  och Aftonbladet.
 
När jag packat ner det som behövs för en veckas vistelse i Stockholm lägger jag som vanligt med min ständige följeslagare Tomas Tranströmers ”Samlade dikter”. Mitt i socialutskottets ständiga flöde av nya ärenden drar jag ibland undan en stund och läser Tranströmer.

”Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv. Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb. De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna där enstaka gröna kvistar vidrör ljuset. Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.”

I riksdagen är jag medlem i en Kultur & Hälsa-grupp med ledamöter och externa experter inom kultur- och hälsoområdet. Vi lyfter vid olika tillfällen fram kulturens betydelse för människors hälsa. Det har bland annat resulterat i ett musikaliskt samarbete med den briljanta flöjtisten Gunilla von Bahr.

Kultur är inte bara en paus i arbetet. Det är en viktig del av hela livet för att finna harmoni och inspiration. En av mina största inspiratörer är just Tomas Tranströmer. Här ett utdrag ur dikten ”Nocturne”

”Jag kör genom en by om natten, husen stiger fram
i strålkastarskenet – de är vakna, de vill dricka.
Hus, lador, skyltar, herrelösa fordon – det är nu
de ikläder sig Livet. – Människorna sover:

En del kan sova fridfullt, andra har spända anletsdrag
som om de låg i hård träning för evigheten.
De vågar inte släppa allt fast deras sömn är tung.
De vilar som fällda bommar när mysteriet drar förbi.”

Fredag 15 april fyller Tomas Tranströmer 80 år. Egentligen borde jag (lika envist som den romerske politikern Cato) avsluta varje tal i riksdagen med orden. ”För övrigt anser jag att Tranströmer bör tilldelas Nobelpriset i litteratur”.

Roland Utbult (KD)
Riksdagsledamot

Kommentera

