(H)JÄRNKOLL

I början av maj hade jag förmånen att vara med på ett frukostseminarium anordnat av kampanjen Hjärnkoll. Syftet var att sticka hål på de fördomar som finns. Vi samlades i kulturhuset i Stockholm och med på frukostmötet fanns 20 ambassadörer från Hjärnkoll. Dessutom Anders Milton, tidigare psykiatrisamordnare för regeringen, och Arvid Lagercrantz, journalist och författare till boken ”Mitt galna liv”.

Jag hamnade vid ett bord med några personer. Vi pratade en stund och jag fick veta att ett par av dem hade en psykiatrisk problematik. Det var för mig fullständigt omöjligt att urskilja vilka vid vårt bord som led av detta. Först när de talade om det fick jag veta det.

Det osynliga är också en del av problemet. En av ambassadörerna i Hjärnkoll, Lena Stålklinga, menar att det finns en rädsla bland arbetsgivare att anställa människor med psykiska problem. ”Jag tror att de är rädda för att det ska bli kroniskt, att man aldrig blir bra”.

Projektledaren för Hjärnkoll, Rickard Bracken, menar att det är viktigt att börja prata om psykisk ohälsa som många någon gång i livet kommer att drabbas av. Det är en viktig start för att minska de negativa attityder som finns till personer med psykisk ohälsa.

Innan vi lämnade Stockholms kulturhus så klippte bl.a. Anders Milton snören till ett antal ballonger som i sammanhanget symboliserade olika fördomar och som nu for iväg upp mot skyn.

Roland Utbult

Riksdagsledamot (KD)

Kommentera

