Första året i riksdagen – ett axplock

Det har nu gått två terminer i riksdagen och vi går mot ”sommarledigt”. Jag minns talmannens ord vid starten: ”Detta är ett arbete som pågår 365 dagar om året 24 timmar om dygnet…” Mitt största engagemang har jag lagt i Socialutskottet även om jag finns med som ersättare i flera andra utskott. Anders Andersson har varit en inspirerande kollega och tillsammans med handläggaren Inger Strömbom har vi bildat ett vinnande team.

Jag reste till Finland i slutet av mars och deltog i finska Kristdemokraternas valrörelse. I augusti reser jag till Norge för att vara med i valrörelsen med Kristelig Folkeparti.

I början av juni talade jag på ”Folknykterhetens dag” i Lagan i Småland. Nyligen talade jag på min gamla arbetsplats Erikshjälpen i Holsbybrunn inför bl.a. besökare från ministeriet i Vitryssland. Tema: Svensk funktionshinderspolitik.

I sommar blir det bl.a. Riksting med Kristdemokraterna och sedan Almedalen där lördagen den 9 juli är Kristdemokraternas dag.

MÖTE MED ALF I BRYSSEL

Jag gjorde under maj två resor till Bryssel, en med Kristdemokraterna och en med Socialutskottet. Jag mötte vår EU-parlamentariker Alf Svensson för ett personligt samtal vilket var väldigt inspirerande. ”All you need is a destination” (Allt du behöver är ett mål) var ett av de uttryck Alf skickade med. Jag fortsätter kontakten med Alf som ju förde vårt parti till dess största framgång hittills när vi i valet 1998 fick 11,8%.

”SÅNGSUCCÉN I RIKSDAGEN”

Något märkligt inträffade i slutet av april i riksdagen. Vid ett tillfälle sa min ombudsman i det parti jag tidigare tillhörde: ”Om du kommer in i riksdagen Roland så måste du lova mig att sjunga Elsas visa”. Plötsligt kom Socialtjänstfrågorna upp i socialutskottet och där fanns med ”Upprättelseutredningen” om vanvård av barn under 1900-talet i Sverige. Det slog mig att nu var det dags att infria löftet.

Jag laddade alltså för att sjunga under mitt anförande. Ringde talmannen och frågade om det var OK. Han svarade: – Något sådant kan vi inte förbjuda…

Pressavdelningen på partikansliet kontaktade Expressen. Jag höll mitt tal som jag inledde och avslutade med sång. Det var första gången i riksdagens historia detta hände! Nästa dag slog jag upp Expressen som ägnade en helsida och skrev med stor, fet rubrik ”Sångsuccén i riksdagen”. De gjorde också en förkortad version av talet som nu har setts av fler än 4.000 personer på Youtube.

För att se Expressen-TV:s redigerade version av talet:  klicka här.

Sprid gärna klippet till dina vänner på mail och Facebook.    

  
Roland Utbult
Riksdagsledamot (KD)

Kommentera

