Blå måndag i Norden

Talmannen Per Westerberg aviserade måndagen den 25 juli en tyst minut kl. 12 för offren i de norska terrordåden i centrala Oslo och på ön Utöya. Jag tog mig till hamnen i Uddevalla eftersom jag älskar havet. Här befann jag mig i en sorgefylld stund denna blå måndag. Tillsammans med miljoner människor hedrades de som fick offra sina liv. Samtidigt går tankarna till de anhöriga som är med om outsägbara förluster och till de skadade som bär på livslånga inre sår som kanske aldrig kommer att helt läkas.

Hur en människa kan utföra dessa fasansfulla gärningar kan inte jag förklara på ett rationellt sätt. När man läser om hans utveckling från vanlig tonåring till kallblodig massmördare så hopar sig en mängd frågetecken. Men en sak reagerar jag på – massmördarens användning av diverse anabola stereoider. Dessa tillsatser förändrar det känslomässiga beteendet, förvrider personligheten och gör vissa människor till vandrande krutdurkar.

Dagen, AftonbladetExpressen och VG är några av de tidningar som rapporterar. Det är viktigt att vi slår vakt om demokratin. Den är sårbar, precis som vi människor, men den är värd att kämpa för. Vi ger det norska folket vårt stöd och står tillsammans upp för vårt fria och öppna samhälle.

Bilden: Norska flaggan vajar på halv stång på Stortinget.

Roland Utbult

Riksdagsledamot (KD)

Ett svar to “Blå måndag i Norden”

  1. Pergöran Ekeroos Says:

    Kärleken till nästan är den grund som medmänskilg samvaro bäst vilar på. Därav följer allas lika värde och omsorg om varandra. Att slå vakt om dessa livsprinciper är att värna om sann demokrati. Och kraftfullt ta avstånd från mörka krafter där hat och våld ingår.
    De här dagarna är vi alla norrmän och deltar i sorgen
    Pergöran Ekeroos

Kommentera

