”Not bad, not bad at all” – om åldersfixering i politiken

 

 

 

I Sverige verkar vi vara helt fixerade vid att arbetslivet tar slut någon gång vid 60. Men det är ju då som många av oss upplever att vi har som mest att ge. Annie Lööf (C) och Gustav Fridolin (MP) får ursäkta, men vid 28 års ålder har man bara hälften så stor erfarenhet av livet.
I andra länder är det annorlunda. Hillary Clinton kommer (troligen) att kandidera till presidentposten igen, hon är nu 64. Rick Perry, den nya republikanska stjärnan kandiderar vid 61, Ronald Reagen var 70 år när han tillträdde som president. Jag minns hans slutord över sin presidentperiod: ”Not bad, not bad at all”. Winston Churchill slutade sin sista premiärministerperiod som 81-åring. Andra storheter har gjort sina största insatser när de passerat 80. Länge leve ”silverryggarna”!  

Roland Utbult, riksdagsledamot

6 svar to “”Not bad, not bad at all” – om åldersfixering i politiken”

  1. anton Says:

    Bäste Roland! Inser att jag kunde ha varit partiledare för Kristdemokraterna just nu då jag själv fyllde 28 i somras. Visst väger livserfarenhet tungt men jag tror att både Annie och Gustav har lång politisk erfarenhet, ja säkert halva deras liv. Unga vet precis lika bra som äldre vart det vill. MVH Anton Nyblom KDU Ordförande bohuslän

  2. utbult Says:

    Bra Anton! Nu fick vi balans i dent här ämnet. Självklart behövs vi alla med våra olika erfarenheter. Därför tycker jag också att det är inspirerande att jobba ihop med dig i politiken.
    Roland

  3. Carl Olehäll Says:

    Låt oss sluta att fokusera på ålder, kön och andra kategorier som syftar till kvotering. Låt oss fokusera på kvalifikationer istället. Det interna stödet för Lööf och Fridolin å ena sidan och Reagan, Churchill, Perry och Clinton å den andra, visar att deras respektive partikamrater litar på att de har vad som krävs för att inneha en topposition inom ett parti. Där blir åldern irrelevant.

  4. martin Says:

    jag tycker Anton tänker lite fel.En bra politiker är inte en människa med lång politisk erfarenhet utan som jag ser det en människa med lång livserfarenhet. Det är skillnad, jag gillar inte tanken på politiker som ett yrke.

    • Thomas Says:

      Jag håller med dig där Martin. En politiker borde ha varit i det vanliga arbetslivet i flera år innan man blir just politiker. Det innebär dock inte att unga kan bli just politiker.

  5. Anton Nyblom KDU Ordf bohuslän Says:

    Och jag tycker martin tänker fel. Om nu bara äldre, enbart för att de är äldre skulle vara så mycket bättre så borde rimligvis sovjet inte gått under. Kvaliten sitter inte i åldern. Sen tycker inte jag heller om tanken med yrkespolitiker, och då kanske det är en liten tröst att veta att den stora majoriteten av våra beslutsfattande politiker är fritidspolitiker.

Kommentera

