Från hemlöshet till talmansbjudning

 

Jag var häromveckan med om att befinna mig i två helt olika sammanhang på lika många dagar. Ena kvällen var jag inbjuden till Hemlösas vårfest i Göteborg. Nästa dag sjöng jag i samband med Talmannens sommarbjudning i Sveriges Riksdag.

 

Det var häftiga kast, båda sammanhangen lika värdefulla! Det jag har upptäckt i mitt möte med de hemlösa (jobbade 10 år i Göteborgs Räddningsmission) är att om jag får respekt bland dem så vinner jag också respekt i det som vi ibland kallar etablissemanget. Det ligger en hemlighet i det här. Men det handlar inte om strategi utan om medkänsla för personer som lever i utsatta situationer.

 

När jag medverkade i Bankhallen i Sveriges Riksdag under talmannens sommarbjudning för alla ledamöter och tjänstemän gjorde jag det i en kulturell samverkan tillsammans med kollegan och poeten Bengt Berg, Vänsterpartiet (i förgrunden på bilden ovan). Med fanns också Riksdagskören (i bakgrunden på bilden). Där fick vi uppleva hur kultur är en fantastisk möjlighet att skapa gemenskap och känsla av sammanhang

 

Hjärtats nyckel heter sång, sa Evert Taube. Det gäller oavsett var den används. Sången letar sig in i människors inre på ett unikt sätt. Därför är det viktigt att den också används med känsla. Både när det gäller personer som lever i hemlöshet och de som fått förtroendet att styra det här landet.

 

Roland Utbult

Riksdagsledamot (KD)

 

PS. För ett år sedan sjöng jag som första ledamot i riksdagens kammare. Du kan gå in och se och lyssna på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=CMte5dRz53U

Kommentera

