John Guidetti i gott sällskap

Startar bilen och hamnar 1:06:30 in i den svenska fotbolls-stjärnan John Guidettis sommar-program i P1. Han talar om sin tro. Att familjen inte är så himla religiös och att de går i kyrkan på jul. Men att han personligen upplevt en tro som betyder mycket för honom. Jag skruvar upp volymen något och hör John fortsätta:

”Min tro kom när jag bodde i Afrika. Vi tackade Gud och det gav mig styrka. Det kändes som om någon var där och tog hand om mig, såg efter mig. Så jag fortsatte med detta. Skillnaden som jag gjorde var något som kanske vissa andra inte gör. Jag vet de som – när saker går snett och inte blir som man har tänkt det – så är det lätt att vända sig till Gud. Men när allt går bra då ber man inte längre. Men jag såg till att när det gick bra för mig – dagen när jag hade gjort tre mål – dagen då jag hade gjort noll mål, spelade ingen roll, jag tackade Gud ändå. För min chans att få spela fotboll. För mitt liv. För min familj.

När allt går bra då är livet ganska enkelt. Det är i motgång som de riktiga vinnarna visar sig. Det är då man måste vara stark. Det är då man måste hämta kraft. Jag tror att de som lyckas i slutändan det är de som klarar motgången på bästa sätt, de som inte viker ner sig, de som bara blir starkare. Motgångar bygger framgång men sedan får framgången inte bli din undergång.”

Det är befriande att höra en offentlig person våga tala om sin tro som många andra kända svenskar aldrig skulle våga därför att de är rädda att de skulle kunna uppfattas som omoderna och ”ute”. För att inte tala om svenska sportjournalister som skulle dribbla bort det hela med typ ”han tackar alla möjliga för sin framgång”.

John Guidetti vågar och han vinner min fulla respekt. Så som också Bono gör när han inte tvekar att säga att han har en tro på Jesus Kristus. Eller Johnny Cash som i sin självbiografi skriver: ”Det första jag säger när jag stiger upp varje morgon, innan mina fötter når golvet, är: ´God morgon, Herre`. Sedan, när jag kommit på fötter, säger jag: `Prisad vare Gud`. Jag vet att det inte är mycket – det är inte den bön Jesus lärde oss – men det är mitt sätt att upprätta en omedelbar kontakt med min skapare.”

John Guidetti är i gott sällskap.

Kommentera

