Obama vs Romney

Lyssnar live på Barack Obamas TV-tal under demokraternas konvent. Temat är ”Forward”. Hörde förra veckan Mitt Romney, republikanernas presidentkandidat. Hans kampanjtema är: ”We Believe in America”. Båda dessa stora happenings omgärdas av fantastiska talare som Bill Clinton och Condoleezza Rice. Samtidigt pågår en debatt i USA om hur stor påverkan dessa tal ska ha när väljarna fattar sina beslut. Att det bör vara innehållet i politiken som är det avgörande och inte glittriga och dyra shower.

Tillåt mig att ta ett exempel ur den svenska verkligheten. Jag minns när jag hade hållit tal under en debatt i riksdagens plenisal. Jag tyckte att det gick väldigt bra och visade senare debatten för min fru. När hon sett den och jag inväntade en positiv reaktion sa hon: – Men vad blir det för resultat?

Goda tal och vackra ord kommer inte att hålla i längden om inte budskapet har ett innehåll. Som ger resultat på kortare eller längre sikt. Med en vision om hur vi vill att det här samhället ska se ut. För det krävs hårt arbete. Det finns inga genvägar. Det vet Barack Obama och Mitt Romney.

Presidentvalet i USA hålls den 6 november i år. Då får vi se hur de amerikanska väljarna har röstat. Frågan är om de förlitat sig på amerikanska, politiska TV-shower med briljanta tal av Obama och Romney eller på innehållet i respektive kandidats politik?

Roland Utbult (KD)

Riksdagsledamot

Du kan läsa mer i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, GP, Dagen.

Kommentera

