En långsam vandring ur fattigdom

Julia SwiftJag är just hemkommen från Rumänien där jag har besökt romer nära staden Arrad. Rumänien är ett av alla länder där trafficking är omfattande. Faktum är att trafficking, eller människohandel, är den tredje största brottsliga verksamheten i världen, näst efter narkotika- och vapenhandel. FN beräknar att cirka 1,2 miljoner barn varje år utsätts för det här.

Att människohandeln är så lukrativ beror på att den sker i flera led med många aktörer. Människor kan, till skillnad mot de flesta andra ”varor”, säljas om och om igen. När det gäller sexhandeln är det vanligt att en hel kedja av personer finns bakom, till exempel rekryterare, pojkvänner, transportörer och hyresvärdar.

FN beräknar att de kriminella grupperna tjänar cirka sju miljarder dollar varje år på handeln med kvinnor och barn. Och Sverige är inte förskonat från trafficking. Till synes osynlig för de flesta men även här finns en efterfrågan som gör trafficking möjlig.

I Rumänien mötte jag Andreas Samuelsson och Julia Swift från Sverige, två unga personer med hjärtan som brinner för en förändring hos de fattiga, i det här fallet romerna. De arbetar med organisationerna Erikshjälpen och Networks. Julia har arbetat i ett område utanför Arad som kallas Alfa i tre år. Ett mycket fattigt område där soptippen är närmaste granne. Där lukten från brända däck ligger som en dimma över området. Man lyckas utvinna ståltråd ur däcken och sedan sälja.

Julia tar upp en liten kille i sin famn, håller om och kramar honom. Hon säger: – Det är en långsam vandring. Man måste ha långsiktiga mål. Men det handlar också om att, i den långa vandringen, möta människor där de är.

Roland Utbult

Riksdagsledamot (KD)

6 svar to “En långsam vandring ur fattigdom”

  1. Björn Strömstedt Says:

    I mitt huvud finns inte alls RESULTATET att i ett rättssamhälle kunna få resultera i Smokey Mountain, slumområde och före detta soptipp utanför Manila

  2. AJ Says:

    Hoppas verkligen att man slipper uppleva detta hemska. Jag är oroad när man hör så mycket om utförsäkringar när man inte alls fattar hur detta Samhälle är byggt och ingen verkar ha svar. Man är fattig Sjuklig sen tidiga barna åren och har ingen chans alls och ingen vet hur det fungerar hittills har jag alltid fått pengar från Samhället men man hör om så många som blir utförsäkrade och jag fattar inte hur man skulle kunna leva utan pengar??? När man är så sjuk vill ingen anställa än och inte har man någon vidare kraft när man är sjuklig man är så TRÖTT somnar överallt och inget fungerar i livet då ska man dessutom vara oroad för att man inte ska få pengar för det finns risk för utförsäkringar varför är Sverige så osäkert att leva i idag??? När man föddes sjuklig vad har man då för chans att slippa oroa sig??? Jag vet jag är inte ensam om denna oro men varför fungerar det så dåligt så sjuklingar ska behöva lida av oro dessutom mer än det lidande de redan har??? Jag vill inte behöva sälja mig till trafficing eller sexslav eller nåt annat hemskt jag vill ha ett BRA liv trots mina funktionshinder det är väl inte så det ska fungera tycker jag iaf!!!Jag skulle nog aldrig sälja mig till sånt inte skulle jag klara av det heller men sjuklig och hårt drabbad på många sett i livet önskar jag ett GOTT liv hädan efter. MVH:AJ

  3. Titti Says:

    Snart skall du inte behöva åka ända till Rumänien för att ”titta på” slummen. Den är på väg hit 🙂
    http://avpixlat.info/newsdesk/hela-osteuropeiska-zigenarbyar-redo-att-flytta-till-vasteuropa-till-nyar
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2498479/In-January-thing-left-goat-Romanian-father-sevens-boast-mayor-says-half-population-villages-way-Britain-higher-salaries-generous-benefits.html

  4. AJ Says:

    Varför KÄMPAR INTE Kyrkan emot detta SLUM hot i väst världen blir min fråga till er Kristdemokrater då? Jag försöker så gott jag kan både hålla vägar och natur rena fräscha och vacker och även ta vänligt hand om människor i min omgivning men märker ingen utbredd Kristen Organistation som ens har tillstymmelsen till att försöka göra det RÄTTA tragiskt när de som är Kristna ska vara ljus och salt för världen.När man någongång beträdder en Kyrka är det enbart religion man får i någonslags fantasi land det tycker jag är tragiskt för man har hört så mycket om t.ex Heliga Birgitta som startade upp Sjukvård för fattiga och andra sådana fina vänliga saker emot FOLKET nej nu mer ska kyrkan bara samla kollekt som man inte ser tillstymmelse till att det skulle gå till något bra är tyvärr min erfarenhet väldigt besviken på den moderna Kristendomen.Sorry.

    • utbult Says:

      AJ, det görs mycket när det gäller att hjälpa och stödja andra människor. Erikshjälpen och PMU Interlife är bara ett par organisationer som satsar pengar och människokraft att lyfta människor ur fattigdom. Jag tycker att du ger en felaktig bild av vad kyrkan gjort genom långa tider. Min syster var missionär i Kongo Brazzaville i många år. Det är viktigt att se vad som görs och inte bara vad som inte görs.

  5. AJ Says:

    Jo det är säkert mycket som görs genom Kyrkan på olika vis även idag världen är stor och måste tas väl hand om både naturen,miljön,djuren såväl som om människan. Tyvärr är det så att det du skriver har jag tyvärr inte sett så mycket av. Men bland 7 Miljader människor så finns det troligen 6,9 miljader riktigt schyssta GOD hjärtade människor som vill det bästa för ALLA men väldigt många SKRÄPAR tydligen ner våran JORD då jag varje dag när jag är ute måste plocka SKRÄP efter andra människor. Jo jag håller med det görs endel man delar ut pengar till endel fattiga som de fattiga är tacksamma för och det behövs det är väldigt självklart för mig att det är nödvändigt man bidrar också med Social gemenskap på många platser det är väl behövligt så det säger jag inte emot att det sker och mycket sker genom sjukvård och andra samhälls insatser vilket man är tacksam för. Däremot ser jag dagligen människor som precis som jag hamnat mellan alla stolar som finns i Samhället som inte ens längre får ta reguljära arbeten såsom våra föräldrar hade vi lever i utanförskap trots att vi inte är missbrukare så har vi hamnat i denna kategori jag begriper inte varför man inte längre får delta i Samhället blir min fråga då? Jag har hamnat på Dagligverksamhet för i den reguljära arbetsmarknade får jag inte delta då jag har alltför stora funktionshinder vilket leder till fattigdom. Trots allt vill jag inte lämna en VÄRLD som är totalt nedskräpad när väldigt få tar ansvar för denna enorma del av jordens välfärd. För den sociala gemenskapen och pengarna till de fattiga bygger inte en VÄRLD som mina efterkommande kan leva i om den BLIR TOTALT nedskräpad vad säger du om det hur ser de vägar ut där du går fram daglig dags jag talar bara om det jag har sett och upplevt som i framtiden kan bli en fara om inget görs det är därför jag önskar att kyrkan skulle bli mer delaktig i detta oerhört viktiga arbete som måste göras dock inte så att man blir utbränd utan att alla hjälps åt. Hoppas du kan förstå det hur jag tänker här?

Kommentera

