Konsten att ta emot uppmuntran

Beröm bildDet hände i början av åttiotalet att jag turnerade någonstans i Gävletrakten. Jag medverkade en kväll i ett mötestält med ett par hundra personer. Det var en bra atmosfär och jag hade god kontakt med publiken. Jag fick sjunga extranummer och applåderna ville inte ta slut…

Det var då jag skulle ha tackat ordentligt men jag bara vek undan och tänkte att Gud ska ha all äran. Det måste ha märkts på mig för efteråt kom en äldre dam fram till mig och sa: ”Du måste lära dig att ta emot kärlek från människor”.

Jag minns den händelsen så väl därför att den lärde mig en viktig läxa: Visst är det så att Skaparen ska ha all äran men det är inte fel att ta emot uppmuntran från människor.

Tommy Dahlman har en krönika den här veckan som han kallar Sankt Roland. Han öser beröm över mig och mina sånger. Han önskar mig dessutom lycka till i nästa riksdagsval. Eftersom jag lärt mig att ta emot kärlek från människor så har jag inga problem med det. Jag blir glad och uppmuntrad av hans generositet.

Att bli helgonförklarad är jag dock inte van vid och jag är inte alls säker på att mina närmaste skulle hålla med. Jag funderar också på vad Moder Teresa, Karol Wojtyla och andra som är helgonlika skulle säga om jag klampade in på deras område.

Tommy Dahlman, färgstark predikant och föreläsare, skriver om vikten av att uppmuntra andra. Det är också viktigt att ta emot uppmuntran och hantera den på ett bra sätt. Om man lär sig den konsten så kan det bli till stor hjälp i livet.

Roland Utbult

Riksdagsledamot (KD), musiker

4 svar to “Konsten att ta emot uppmuntran”

  1. Tommy Dahlman Says:

    Hej Roland!

    Tack för en lysande insats tillsammans med din son Marcus. Och din bloggpost, var underhållande och personlig 🙂 Lycka till nu!

  2. Åke Svensson. Says:

    Det känn så gott när Herren uppmuntrar oss genom en medmänniska , och det känns så gott när Herren
    uppmuntrar andra genom oss ! Tack Roland och Tommy
    för er insats ! Hälsn. en äldre kollega !

  3. Marianne Andersson Says:

    Hej Roland! Vi träffades i Vasakyrkan i Filipstad för x antal år se´n. Jag köpte din 3-dubbla skiva. Den sitter i min cd-spelare se´n dess. Har bara kommit till del:2. Är inte det ett bra betyg?

Kommentera

