Röstningen är avslutad och vi har ett resultat…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det var det absolut sista torgmötet för den här valrörelsen. Partille torg. Lördag lunch, dagen före valdagen 14 september. Hittills hade alla offentliga möten avlöpt utan incidenter. När jag talar i mikrofonen om vad som eventuellt väntar med en vänsterregering rusar en man fram och börjar skrika något om att vi har lierat oss med ”nazisterna” och pekar mot Sverigedemokraterna en bit bort. Jag försöker lugna honom. Han är påverkad av starka drycker vilket ger honom mod att attackera mig. Innan han når fram till mig kommer en annan man, som jag känner sedan mitt arbete på Göteborgs Räddningsmission, fram och ställer sig framför mig. Även han har tagit sig några extra glas. Så säger han: ”Jag täcker dig!”

I denna bisarra situation samlas nu folk, någon ringer polisen, stämningen är lätt förvirrad. Mannen fortsätter skrika och kallar mig en massa otrevliga saker. Då kommer en vänsterpartist fram till honom och säger lugnt: ”Vill du ha en kopp kaffe…?”

När allt lugnat ner sig och polisen inte behövt ingripa inser jag än en gång att vi har en underbar demokrati med möjlighet att tala fritt (även om det störs någon enstaka gång) och rösta på den vi vill ska företräda oss.

Jag reser hem genom mitt vackra Bohuslän och så småningom blir det både valdag, valvaka och sammanräkning av personvalsröster. På tisdagen börjar mönstret synas att jag än en gång får så många personvalsröster (kryss) att min plats i riksdagen som förtroendevald för Västra Götaland västra/Bohuslän ser ut att vara säkrad. På onsdagen är det helt klart – det blir fyra nya år i Sveriges Riksdag.

Ett starkt väljarstöd för Kristdemokraterna i vårt bohuslänska distrikt (inkl. Mölndal, Partille, Härryda) placerar oss tvåa i hela riket (efter Jönköping) när det gäller KD:s resultat i årets riksdagsval. Halvvägs med 6% (5,8) siktar vi nu ännu högre – mot 12% där Kristdemokraterna hör hemma!

Även om det inte påverkar min kandidatur till riksdagen så skapas lite extra krydda i den slutliga räkningen av personröster för mitt distrikt Västra Götaland västra/Bohuslän när partiledaren Göran Hägglund och jag följs åt hela vägen fram till målsnöret. Det slutar med en(!) rösts övervikt för Göran (1557 X) mot mina (1556 X). Inspirerande!

Roland Utbult (KD)

Rilksdagsledamot

 

Kommentera

