Juholt nådde aldrig krönet

Det blev fel från början för socialdemokraten Håkan Juholt. Bekymmer med riksdagens bostadsersättning och reseräkningar. Sedan kom olika besked om svensk militär insats (Juholts specialområde) i Libyen och så har har det hållit på sedan han valdes till partiledare i mars 2011. Uppförsbacken har hela tiden blivit brantare och brantare. Avståndet till krönet där allt skulle vända och gå mycket lättare blev bara längre och längre.

Medverkan i Skavlan, som egentligen borde gett pluspoäng med tanke på programmets folklighet, blev istället ännu ett nederlag för Juholt när han påstod att han rest runt och bett om föråtelse för sådant som han egentligen uppfattat som rätt och riktigt. Linn Ullmans kommentar i programmet var oerhört träffande: ”Jag brukar be om förlåtelse för sådant som jag upplevt att jag har gjort fel”. Så har det hållit på och när Håkan Juholt nu kom tillbaka efter en månads bortavaro sa han att han ”blivit en bättre människa jämfört med hur han var i december…”.

Åsså kom fadäsen under Folk & Försvar-kongressen i Sälen med rena faktafel att den senaste svenska försvarsreformen gjorts i uppgörelse med Sverigedemokraterna (som inte ens satt i riksdagen när försvarsreformen och det nya personalförsörjningssystemet beslutades).

Allt läggs ovanpå tidigare misstag och nu blir minsta felsägning en stor nyhet. Socialdemokraterna och Juholt rasar i opinionen och man inser att krönet inte kommer att nås. Det kommer inte att vända med Håkan Juholt som partiledare. Partistyrelsen gör en sista skenmanöver när man ger Håkan Juholt sitt ”stöd” men på ett villkor: att han avgår inom kort. Vad är det för typ av stöd? Ett skrämmande skådespel med inslag av tragedi.

Kanske kommer min ”profetia” från mars 2011 att slå in: ”Sven-Erik Österberg har en vass tunga utan att vara direkt otrevlig. Han har en facklig bakgrund och verkar ha stöd i stora delar av (s)-rörelsen. Med Sven-Erik Österberg vid rodret tror jag att det socialdemokratiska partiet kommer att hitta sin riktning igen. Om det betyder att man återtar sin position i svensk politik får framtiden utvisa.”

Roland Utbult

Riksdagsledamot (KD)

Här tas Juholts avgång upp: Expressen Expressen Aftonbladet Dagen Svenska Dagbladet Dagens Nyheter

6 svar to “Juholt nådde aldrig krönet”

  1. Samuel Ritheim Says:

    Förståndet segrar, han hade inget val. Ni journalister vann kampen med ert drev. Att bli så jagad och missförstå hans o S politik är en skam för er alla som deltog.

  2. tina hultgren Says:

    Håkan har visat han han står upp för allt men han hade aldrig chansen han var ju tvungen att hela tiden försvara sig själv, så p g a detta har vi mist en vettig person

  3. anton nyblom Says:

    Det var inte journalisterna som dundrade ut lögner, felaktigheter och okunskap…

  4. Leif Grip Says:

    Med så fel början är det nog omöjligt att komma igen. Men Göran H. har det värre, en halvskaplig början men sedan har det varit utför. Hur han skall komma igen är en fråga för de lärde i Lund 😉

  5. Mrs G Says:

    Jag skrev ett inlägg i ämnet nyss http://wp.me/p1uIV8-2Ip

    Mrs G

  6. Bengt Johansson Says:

    Den kände profilen Paul Ronge har under många år arbetat som krishanterare och medierådgivare. I motsats till Hasse Boström är han säker på att mediedrevet fällde Håkan Juholt. Jag citerar här några stycken av Ronges tänkvärda bloggpost:

    ”Jag har i min långa verksamhet som medierådgivare och krishanterare ofta använt mig av mina kunskaper inifrån av journalistiska ”drev” för att hjälpa mina kunder. Jag var själv med och ”fällde” Hans Ericson, Mona Sahlin och Stig Malm. Liknelsen med en älgjakt där allt går ut på att fälla tolvtaggaren är slående och jag har använt den i min bok ”När Janne Josefsson ringer”. Men ingen vill skadeskjuta eller plåga en älg, det är tabu.

    Men det mediedrev som varit mot Håkan Juholt går utanför allt jag tidigare upplevt. Jag vill snarast likna det vid en tjurfäktning, av det slag som nu förbjudits i delar av Spanien. Ett blodigt, njutbart djurplågande. Banderilleros med sina hullingförsedda spjut. Picadorerna som utmattar tjuren med ett antal välriktade stick. Utgången är given och irritationen har stegrats allteftersom tjuren har gjort motstånd och vägrat lägga sig ner.

    Aftonbladets chefredaktör Jan Helin talade offentligt om att Juholt ”inte kan dra ett rakt streck” och uppmanade partiet att lyfta bort honom. Expressens Niklas Svensson har drivit en fullständigt öppen kampanj, med en egen ”opinionsundersökning” av Juholts förtroende som inte också innehöll det självklara svarsalternativet: ”Jag har förtroende”.

    Journalister som annars brukar måna om sin neutrala inställning, som Aftonbladets Lena Mellin och SVT:s Mats Knutson har gått över gränsen. Rutinerade KG Bergström skriver i Expressen att han aldrig sett någon så ”ovärdig” partiledare som Juholt. Jag tror många med mig ändå tycker att det är Socialdemokraternas medlemmar som ska bestämma vem som är partiordförande, inte innerstadsblaserade stockholmsjournalister som tycker ‘lantisen är ovärdig’.”

    Hela den här läsvärda och intressanta bloggartikeln finns här:

    http://www.paulronge.se/mediedrevet-som-fallde-hakan-juholt

Lämna en kommentar